Activiteiten die je accu opladen en leegtrekken
 

Op jezelf passen en je accu opladen is in deze Coronatijd extra belangrijk. Niet alleen vanwege het voorkomen van besmetting door het Coronavirus zelf, maar ook omdat het gevaar op de loer ligt dat je je energieniveau niet voldoende oplaadt. Door de aanpassingen in ons dagelijks leven, staan niet alle mogelijkheden tot ontspanning tot onze beschikking. Bovendien brengt Corona ook de nodige spanning met zich mee en kan dan ook de nodige energie kosten. Meer spanning en minder ontspanning leidt ertoe dat je accu sneller leegloopt met alle gevolgen van dien. Het is dus belangrijk jouw energieniveau goed in de gaten te houden. Je accu opladen is, juist nu, in tijden van stress van groot belang.

 

Een veelgebruikte metafoor is die van een auto. Rode lampjes in de auto waarschuwen voor mogelijke storingen. Zodra zo’n rood lampje in het dashboard zichtbaar wordt, zullen de meesten daar actie op ondernemen. Als het brandstoflampje gaat branden, wordt getankt. En als een ander rood signaal oplicht, bij voorbeeld de accu, wordt op zijn minst even het onderhoudsboekje geraadpleegd en misschien zelfs doorgereden naar de garage om het euvel te laten verhelpen. Een auto moet tenslotte wel blijven rijden.

Wel praktisch die lampjes die dienen als signaleringsfunctie. Ons lichaam geeft ons ook signalen als het ergens behoefte aan heeft. We krijgen honger als ons lichaam behoefte heeft aan “brandstof” en dorst als ons lichaam het vochtniveau op peil wil houden. Dit is vergelijkbaar met de benzinetank van de auto. Zonder brandstof geen beweging. Deze signalen van honger en dorst liggen tamelijk voor de hand en pikken we doorgaans wel op.

Andere signalen liggen misschien wat minder voor de hand. Als het lichaam andere behoeften heeft, bij voorbeeld aan rust, krijgen we ook signalen. Deze signalen kunnen zich fysiek uiten maar ook in emoties of repeterende gedachten. Deze signalen zijn voor iedereen anders. Vaak uit het zich op onze zwakke plek. Fysiek krijgen we klachten zoals hoofdpijn of last van onze schouders of rug. We zijn vermoeid en trekken ons terug. We hebben simpelweg geen energie.

Ook krijgen we signalen door veranderingen op sociaal, emotioneel en geestelijk gebied. Geen zin meer hebben in sociale contacten en leuke dingen doen.  ’s Avonds op de bank ploffen en nergens meer zin in hebben. Zelfs niet in een goed gesprek. Sneller geïrriteerd of verdrietig en alsmaar piekeren over wat en hoe… Herkenbaar?

De signalen krijgen we allemaal, maar herkennen we ze? En als we ze herkennen waarom besluiten we dan toch met enige regelmaat onze eigen “rode lampjes” te negeren.

Een paar simpele voorbeelden hiervan: Ik sla de lunch even over want het is zo druk en dit moet echt dringend af. Of de gedachte: ik zit er zo lekker in, dat doe ik zo wel. Ik maak het liever af. Om vervolgens de lunch te vergeten. Een keer een maaltijd overslaan kan misschien niet altijd kwaad. Vaak hebben we wel wat brandstofreserves, dus we zullen niet direct omvallen. Maar is het goed voor jou?

Geen zin meer hebben in sporten, naar buiten gaan, gamen met vrienden, bijkletsen of lekker uit eten zijn signalen. Signalen dat het niet goed gaat. Deze activiteiten, waar we normaal gesproken plezier in hebben en energie uit putten, hebben we juist nodig om de spreekwoordelijke accu op te laden. En als we door drukte en spanning de accu sneller leeg trekken, komt het einde van de accu nog sneller in zicht. En als de accu dan echt een keer leeg raakt dan kunnen we niet de ANWB of garage bellen. Het lichaam trekt dan gewoon als het ware de stekker er uit en beland je in een burn-out. Je kan dan helemaal niets meer.

Mocht je nou een aantal signalen herkennen, dan kun je je afvragen: Waarom rijd ik met een rood lampje in de auto naar de garage en negeer ik mijn eigen rode lampje?

Is ons lichaam niet het belangrijkste wat we hebben. Een auto kan je nog een vervangen. En eerlijk is eerlijk soms zijn onderdelen van ons lichaam ook te vervangen, maar we hebben er echt maar één van. Ik heb nog geen showroom met nieuwe lichamen gezien.

Dat brengt mij dus bij je accu opladen, zeker nu in Coronatijd: Maak een lijstje met activiteiten die je dagelijks doet. Zet daarachter eens een plus als het je accu op laadt en een min als het je accu leeg trekt. Maak de balans eens op en kijk hoe jij ervoor staat. Bedenk eens welke dingen jou energie geven en maak daar bewust tijd en ruimte voor. Het vergt misschien wat creativiteit omdat Corona mogelijk her en der roet in het eten gooit. Las een aantal keer per dag een korte pauze in. Luister eens een liedje, drink een bakje thee of koffie op je gemak. Of doe gewoon helemaal niets. Kijk even lekker uit het raam. Kleine pauzes kunnen al een enorm verschil maken.

Je accu opladen dus: Zorg dat deze regelmatig oplaadt en het energieniveau op peil blijft. Daar maak je iedereen blij mee. Want niet alleen jij bent er bij gebaat, dat je lekkerder in je vel zit. Ook jouw eventuele partner, kinderen of huisdieren, familie en vrienden, klanten en collega’s enz. Het bijkomende voordeel is een hogere weerstand, waardoor je beter bestand bent tegen het Coronavirus.

Succes met je accu opladen, zorg goed voor jezelf en blijf gezond.

Warme mindvolle groeten,

Michelle

Wilflow Mindfulness